Валентин Дишев

Име на литературния проект:

Национален литературен фестивал ArsMedia

(основан на 17.10.2007 г. като „Национален литературен фестивал „Глоси”).

Сайт на проекта: Фестивалът възникна преди експлозивното развитие на достъпни платформи за изграждане на сайтове и платформи за споделяне. В опитите си да се появи в интернет-пространството преди тяхното появяване, така и не успя да събере впоследствие историята си на едно място. Публикацията, в която са събрани („под черта”) най-много линкове към събития от фестивала вероятно е тази.

Идея:

автор на идеята: Валентин Дишев

концепция: Да направи гласа на литературата чут, а нейните лица – по-видими и усмихнати.

Организатор(и): Инициатива ArsMedia и „Форум за литература и хора „Глоси”

Събития: Фестивалните събития досега са над 60, участниците – повече от 200, а публиката, която ги е споделяла, наброява над 3000 приятели на литературата (групирани както в ежегодните есенни  „Фестивални дни” и „Майски празници”, така и в отделни четения, акции като „Думи за брод”, „Думи до поискване”, семинари, пленери…)…

Артефакти от събитието:

Най-добър преглед на събитията осигурява търсенето в „Гугъл”, а най-добре документираните на едно място серии от фестивални събития са на адреси тук и тук.

Литературен празник “Глоси” – 06.12.2008 г., НДК – част 2

>>>

>>

>>>

>>

>>>

С какво се отличава вашето събитие от останалите литературни събития, състояли се в периода 2000 -2010 година?

Активният и добронамерен диалог – вероятно най-важната отлика е, че в събитията участваха, срещаха се, опознаваха се представители на различни литературни традиции, които иначе трудно можеха да се появят на едно място или една сцена…

Как новите технологии се включват и взаимодействат в представянето на литературата?

Така, както успеят да ги използват агентите на литературния процес… не от днес е усещането ми, че изоставаме от възможното…

Как функционират литературни общности и кръгове след 2000 г.?

Функционират както винаги са функционирали – чрез взаимодействие „лице в лице”: въпреки навлизането на нови форми на общуване и споделяне, въпреки това, че често като „кондензационни ядра” на нови (или като поддържащи интегритета на съществуващи”) кръгове се появяват медии (традиционни или от „ново поколение” – сайтове, форуми, кръгове в социални мрежи…), институции, реално съществуващите общности продължават да съществуват чрез „лично познанство” (често идеологизирано вторично)…

Кои литературни практики смятате за ефективни при отварянето на литературата към нови публики и нови пространства?

Ефективни са всички практики, които постигат търсения ефект. Ако трябва да се каже нетавтологично – онези, които имат ясна представа (или „интуитивно прозрение”) за „таргет-групата”, към която са прицелени и отговорят на нейните очаквания… Литературата не може да се маргинализира освен когато нейните „актори” са избрали маргиналността.

Какви нови жанрове на публично представяне на литературата се създават в съвремието? Какво отличава литературата и литературните събития в периода 2000- 2010 г.?

Не мисля, че се създават нови жанрове – по-скоро се срещаме с вариации на вече познати (макар някои форми да са новост у нас). Не мисля и че литературата на това десетилетие има някаква значима отлика – тя се занимава с това, с което винаги се е занимавала (освен всичко друго): опитва се да се отграничи от познатото в своето тяло, неизбежно връщайки се към него, за да съхрани своето от-личие…

Кои са трите най-добри литературни събития според Вас в периода 2000- 2010 г.?

Не мога да класирам. При всички случаи всяко от тях е променило участвалите в него… Не смятам, че има събитие, белязало със свой знак нещо, което би могло да се нарече „литературния процес” (доколкото той самият е фрагментиран, по-скоро „статистически”, отколкото реален)…

Какво е литературното събитие на бъдещето?

Онова, което ще реанимира като значима фигурата на Четящия.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s