Георги Господинов

Име на литературния проект:

Чета Елиът, слушам Битълс

(Малки вечерни четения в СФУМАТО)

Идея:

● автор на идеята: Георги Господинов

● концепция:

Да се представи съвременен поет и неговите текстове в театрално пространство, ползвайки възможностите на сцената. Пърформанс с участието на поета, студенти и професионални актьори, на самите режисьори. Идеята е да се държи една по-свободна, хлабава, естествена сценарност, в която излизането от предварителната драматургия също да стои естествено. Да се канят съвременни български поети, които да участват заедно с режисьорите и актьорите в драматургичната подготовка на представлението.

Организатор(и):

Маргарита Младенова, Иван Добчев (ТР “Сфумато”)

Събития:

● Премиера – май 2005, ТР “Сфумато” “Чета Елиът, слушам Битълс”, с участието на Георги Господинов, Владо Пенев, Албена Георгиева, Маргарита Младенова, Иван Добчев и студенти по актьорско майсторство от класа на Добчев/Младенова.

● Участие в Международен театрален фестивал “Варненско лято” (10.06.2005) и на ●“Аполония” (2.09.2005).

Артефакти [продукти материали, рефлексии, отзиви в медиите, снимков, аудио или видео материал] от събитието:

Отзиви и материали в сп. ЛИК (бр.7, 2005), в. Литературен вестник (бр. 16, 2005), сп. Програмата

“В акцията “Чета Елиът, слушам Бийтълс” поезията влезе в театъра като равноправен партньор…” Людмила Димова, сп. ЛИК, бр. 7, 2005 г.

С какво се отличава вашето събитие от останалите литературни събития, състояли се в периода 2000-2010 година?

С опита поезията да се покаже и докаже като достатъчен материал за театър, за представление от един по-различен тип. С опит гласът на автора или на авторите (в конкретният случай беше замесен и гласът на Елиът) да се смеси с гласовете на професионални актьори, но да запази своето мета-театрално звучене. Документални кадри, прожекции, музика, осветление – игра с всички театрални атрибути, но все пак на ръба на театралното.

Как новите технологии се включват и взаимодействат в представянето на литературата?

Усилват въздействието, когато са употребени с мярка. Прекаляването може да убие текста. Тук става дума за представяне на поезия. А новите технологии и писането/публикуването е друга тема. С една дума либерализират литературното и водят до количествени натрупвания на аматьорство. От друга страна, новите технологии образоват, т.е. професионализират пишещите. Сложна работа, пак си зависи от класически категории като автор.

Как функционират литературни общности и кръгове след 2000 г.? Били ли сте част от някакви литературни групи, кръгове общности – кои и кога?

Не съм бил, аз съм от 20 век 🙂 Но им се радвам, когато ги има. След 2000 г., струва ми се, скоростта на разпад изпреварва скоростта на събиране на общности. Две неща липсват – траене и литературна, литературоведска и пр. база на общността. Иначе какво правим, като свърши купонът, цигарите, пиенето, университетът, каквото там, и момичетата (момчетата) станат семейни…

Марганализира ли се литературата в съвременния контекст?
Литературата живее от своята маргиналност. Дето се вика, това й е тема и болка открай време. Тя е изобретателна, наблюдаваме го и тук. Търси и намира нови публики, като се явява на нелитературни места – клубове, улици, театрални сцени, стари киносалони. Анонсира се през социални мрежи. Почти винаги в последните години наблюдавам пълни салони на добрите четения.

 

Какво отличава литературата и литературните събития в периода 2000-2010 г.?

Тъсенето на нови места, нови публики и нови медии за представянето на литература. Вж горния отговор.

 

Кои са трите най-добри литературни събития според Вас в периода 2000- 2010 г.?

Сещам се за “Литература в действие” – съвместните четения на български и британски поети, организирани от Бритиш Кансъл. Беше в началото на десетилетието и отвори представянето на поезия на особени места, на открито. Особено четенето на Ситняковския пазар, в Банята, в Централния затвор и пр.

 

Какво е литературното събитие на бъдещето?

Солови концерти на поети, подгрявани от Стинг, Ролинг Стоунс, Лейди Гага.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s