Милена Делева

Име на литературния проект:

Литературен сериал

2005 § 2007, София

Сайт на проекта:

http://literaturenserial.blogspot.com

Идея

  • автор на идеята: Милена Делева
  • концепция:

Идеята се зароди, след като през 2002 участвах в един международен проект „Достъп до литературата”. Тогава поканихме в България автори от Швеция, Латвия, Гърция, за да участват в преводачески уъркшопове по взаимен превод с български поети. Хрумна ми да се възползвам от престоя им и да организирам литературни четения на различни обществени места. Условието беше местата да са необичайни. И така, имаше едно събитие в несъществуващото вече FX cinema, във все още неремонтираната Червена къща, в Конюшните на царя в Пловдив. Някой от тях курирах сама, като привлякох и български поети, които иначе не участваха в проекта, както и музиканти и визуални артисти. Освен неконвенционалните места, новото беше и мултижанровостта. Последната наистина допринесе за привличане на нови публики.

Макар че, бяха вторични за проекта тези четения се оказаха много успешни. Това ме накара да си мисля, че би било добре да се направи самостоятелен проект, който да се състои изцяло от литературни пърформанси и който да няма фестивален характер, а да бъде поредица, разтеглена във времето, за да се осигури трайност, да се породи шум, да се тества интереса и да се симулира литературен контекст, поне временно…

Две години по-късно направих една анкета за отношението към литературно четене, след което се обърнах към Калина Гарелова, с която бяхме вече работили добре по „Достъпа до литературата” и към Георги Господинов, с когото споделих идеята си за заглавие на бъдещия проект (ако не го беше подкрепил, не знам дали щях да се осмеля със „сериала” в името).

Целта беше да се даде видимост на тези автори, които искат или поне не се боят да срещнат публиката със свои текстове (незадължително публикувани или даже завършени) и не се боят да ги тестват пред нея, да им се даде възможност да експериментират, да се породи литературен контекст, а и да се осигури платформа на вече заформили се литературни групи, като като “Устата”, “Бърза литература”, “Литурне”.

Докато в първата фаза на проекта (2005), по-важно беше да се излезе от рекламния характер на литературни събития (предимно премиери на книги) и да се разшири кръга от посетители, то във втората (2007), акцентът беше и върху артистичните практики на изпълнение на самите текстове.

В писаната и оралната литература има доста прецеденти, които показват, че т.нар литературен пърформанс е самостоятелен жанр.

Както повечето хибридни жанрове и литературният пърформанс има различни начала. Дали през Гинсбърг и бийт поезията, хип хопа, дъб музиката или през сламовете на 80те и 90те години, акцентът при текст-пърформансът е не само върху писаното, но и писането и изпълнението.

Изхождайки от тази концепция, търсеното бе съчетание от забавен пърформанс и качествени текстове.

Организатор(и):

Милена Делева (мениджър & куратор), Георги Господинов, Калина Гарелова (консултанти)


Събития:

Литературен Сериал – 2005

български етап на проекта

_______________________________________________________
10 юли 2005: Етнорок поетичен пърформанс
_______________________________________________________
Група «Гологан» с участието на: Петър Чухов – китара и поезия, Иван Христов – кавал и поезия, Емануил А. Видински – перкусия, поезия и проза, Анджела Родел – вокал.

_______________________________________________________
13 септември 2005: Литурне
_______________________________________________________
«Литурне» с участието на: Александър Мануилов, Aнгел Игов, ВБВ и Димитър Кенаров.
_______________________________________________________
23 септември: Бърза литература

_______________________________________________________

«Бърза литература» с участието на:
Богдан Русев, Момчил Николов, Радослав Парушев, Стефан Иванов, Тома Марков.
_______________________________________________________

14 октомври: Арт група «Устата»

_______________________________________________________
Арт група „Устата” с литературния пърформанс “Еx Memoria” – поезията като база данни в човешката памет, саморегулация и манипулация чрез текстове, повтарянето на лирически текст като реторична фигура, терор в езика на модерната поезия.
Видео: Никола Георгиев, Миглена Николчина, Александър Кьосев, Благовест Златанов, Надежда Радулова, Николай Бойков, Иван Иванов и др.
Аудио: Любомир Брашненков – „Fragile”.
На живо: Камелия Спасова, Мария Калинова, Валери Валериев.
_______________________________________________________
28 октомври: 60 минути с няколко жени

_______________________________________________________

В петата серия ще прекарате 60 минути с текстове на: Виргиния Захариева, Диана Иванова, Елена Алексиева, Миглена Николчина, Соня Николова

Stendscript: Мария Радулова

_______________________________________________________

18 ноември: Изборът на критиците

________________________________________________________

Изборът на критиците: Най-доброто, лошото и грозното според:
Благовест Златанов, Боян Манчев, Йордан Ефтимов и Катя Атанасова

_________________________________________________________

19 ноември: Литературен Сериал в Пловдив

_________________________________________________________

Последната седма серия на проект “Литературен сериал” представи две литературни инсталации:
“Безакустично” —
стенскрипт с автор Мария Радулова
и
“Стеснение на пътя” —
стая за четене на поетичния цикъл “ощ” с автор Веселина Сариева

Център за съвременно изкуство – Пловдив, Баня Старинна

Литературен сериал – 2007:

“Страница със сцена”

Немко-български етап на проекта

С богатата си литературна сцена, която успешно съчетава прекомерния литературен експеримент със занимателен характер, характерен за open mic събитията и слам-състезанията в Америка, с качество на текста, Берлин се яви естесвена приемна спирка на «Литературния сериал».

През 2007 г. «Литературният сериал» премина в сезона си «Страница със сцена», поредица от шест текст-пърформанса на едни от най-изявените автори на немско-езичната литература-на живо. С акцент върху писането и изпълнението, обърнат към автори, които не се интересуват от публикуване на текстовете си или поне претендират за това (~_~), свикнали да пишат предимно текстове за изпълнение на живо.

В някой от събитията, участие взеха и български поети. Проектът даде възможност на българските участници да работят с автори, които са професионални текст-пърформари.

23.02.07

Бас Бьотхер с “Toва не е концерт” (www.basboettcher.de)

20.04.07

Текст-пърформанс на Франк Кльотген (www.hirnpoma.de)

19.05.07

Колективен текст-пърформанс на Enthusiasten (Йохен Шмит и Андреас Кампа, www.enthusiasten.de) и Ангел Игов, ВБВ (“Литурне”), Камелия Спасова и Мария Калинова (арт-група “Устата”).

09.06.07

Мелинда Наджи Абонджий & Бийтбоксера Юурчок 1001 (http://bachmannpreis.orf.at) и Надежда Радулова, Димитър Кенаров и Стоил Рошкев

22.06.07

Текст–пърформанс & 10 минутен акапелелен-рап сет на Юрг Халтер ( http://www.art-21.ch/halter/)

Основното място на събитията беше Червената къща (ул. “Любен Каравелов” № 15, София 1142, тел: + 359 2 988 81 88).

Макар че беше институационално необвързан, проектът се осъщести в партньорство с Червената къща, с подкрепата на Културната програма на Pro Helvetia, Гьоте-институт и със съдействието на Швейцарското Посолство в София.

Артефакти и отзиви от събитията:

С какво се отличава вашето събитие от останалите литературни събития, състояли се в периода 2000 – 2010 година?

С това, че… имаше експериментален характер и направи първи стъпки в преодоляване на схващането, че литераурното четене е скучно, показа, че четенето пред публика не е само рекламно събитие, илюстрира нагледно същестуването на текст-пърформанса като жанр, разшири и разнообрази аудиторията. Покани млади поети, някои от които, тогава, все още неиздавани. Даде възможност на БГ и чужди автори да работят заедно с автори, за които писането на текст и изпълнението му на живо е професионално занимание. Може би донякъде въведе функцията на литературния куратор; Имаше международен аспект, макар да беше институционално независим, в сравнение с „Литературата в действие”, например, който също беше международен, но имаше солидна институция зад гърба си.

Как новите технологии се включват и взаимодействат в представянето на литературата?

От артистична гледна точка, ако са уместно ползвани – разширяват хоризонта на участниците и привличат обществено внимание. Допринасят за разнообразяване и разширяване на литературните общности, може би правят текста по-достъпен, но не бива ползването на НТ да е самоцелно. Има текстове, които звучат по-добре на тишина. Такъв беше случая с т.нар. женско четене от сериала.

Как функционират литературни общности и кръгове след 2000 г.?

Толкова динамично, че не мога да ги проследя. Скоротечни, еластични и очарователни групирания и прегрупирания на литературни групировки.

Независими и неформални, както си му е реда, захранени с много ентусиазъм и с незначително финансиране (или с нулево).

Марганализира ли се литературата в съвременния контекст?

Има опити в обратна посока, но те са спорадични, нямат трайно присъствие. Има прекрасни малки мрежи и микро-мини-нанослучвания, които понякога препращат едни към други и които пораждат интерконтекст, но все още липсва трайно настаняване на литературата на културната сцена, даже и в София. За културния турист няма програма, фиксирано място/а с добра литературна сцена.

Какви нови жанрове на публично представяне на литературата се създават в съвремието?

Не знам дали са нови, но се практикуват по нов и различен начин; жанрове, които биха минали под етикета spoken words, в Щатите са по-близки до open-mic, т.е. фокусът е върху състезанието, публиката е съдия, докато в Германия, например, където демократизирането на литературата влиза през слама през 90те г. на 20 в., езиковите хватки, лингвистичните познания и ерудираността си остават по-важни. Във втория случай, по-уместно е да се говори за performance poetry, slam. За българския вариант, най-удачна ми се струва жанровата форма text performance.

Кои са трите най-добри литературни събития според Вас в периода 2000- 2010 г.?

Посочвам само такива, от които имам лични впечатления: Литературният салон, София Поетики, Литературният флаш моб, Точка срещу точка.

От събитията, които се случват в по-широкото обществено пространство, може би си струва да се споменат литературните вечери в MadeINhome.

Съжалявам, че не съм била на събтията във Влайкова, нито на Литературния квартет, но чакам с нетърпение Критическия квартет през март т.г.

Предварително извинение, ако съм пропуснала нещо.

Към какви сфери и публики трябва да се отваря литературата?

Ако говорим за стратегия за де-маргинализиране на литературата, не мисля, че отварянето трябва да е фиксирано върху определени публики. Публиките се развиват, остаряват, подмладяват се, узряват. Добре е да има предлагане, което да срещне различните литературни вкусове и нужди. Сега наред, със събития като софия поетики, лит. флаш мобове, . срещу . и др., бих искала градът да ми предлага и едно две местенца, в които да знам, че всеки четвъртък мога да вечерям и да слушам интересни литературни гласове. Това би отговаряло на настоящия ми начин на живот. И макар че, не бих могла да следя безпризорните в неделя на иван димитров знам, че то е прекрасен клуб за много от прохождащите в писането млади хора.

В по-достъпен формат, би имало място и за story tellinga като жанр (ресторанти и пр.)

Други пожелателни посоки на отваряне:

Повече литературна критика на живо и на хартия.

Повече фиксирани събития и фиксирани места за повече целеви групи.

Създаване на годишно международно литературно събитие / фестивал.

По-интересни и интерактивни литературни програми в училищата, които вкл. срещи с писатели и поети.

И това собствено едва ли е всичко…


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s