Андриана Спасова

В кои литературни събития сте участвали през периода 2000- 2010 г.?

Едно от събития през този период, в които съм участвала последователно са „Градски четения (литературен флашмоб)“, организирано от ВБВ, Камелия Спасова и Мария Калинова. Включих се на първия флашмоб на 16 октомври, 2009: “Втълпяване” – с топос „Патриарх Евтимий“ и хронос от 17:00 до 17:05. След това на 23 октомври, 2009: “Българска литература” от 18:30 до 18:35 пред Народната библиотека. Третият беше на 25 октомври, 2009: “Различни езици”. от 17:00 до 17:05 пред НДК. Следващият на 21 ноември, 2009: “Болести – Зарази – Епидемии”. От 16:00 до 16:05, пресечката на “Витоша” и “Солунска”.Останалите, на които участвах са: на 21 март, 2010: “Световен ден на поезията”. От 16:00 до 16:10, на стълбите на СУ “Св. Климент Охридски”; на 24 април, 2010: “Улицата”. От 13:00 до 13:30, градинката на Джумая Джамия (Пловдив) и на 24 юни, 2010: “Митове и градини”. От 18:00 до 18:30 пред Лятната сцена (Борисова градина).
Друга традиция за моето участие е в Националния  младежки конкурс за поезия „Веселин Ханчев“ в Стара Загора. През 2009 година с жури Петър Чухов, Стоил Рошкев и Яница Радева получих отличителна награда, през 2010 и 2011 взех втора награда. Съответно съм се включвала и на организираните Поетически работилници в къща-музей „Гео Милев“ в Стара Загора и в читалище „Бачо Киро“ в София.

Чрез сформираната група от Стара Загора, условно казано, Ханчеви поети, съм участвала на още три литературни събития. Първото е свързано с Премиерата на деветтомната поредица „Европейски романтизъм“  на 15 декември 2010 г. от 19:00 часа в Новата театрална зала „Алма Алтер“ към Културния център на СУ „Св. Климен Охридски“ с водещ Миглена Николчина, с участието на Амелия Личева, Цочо Бояджиев, Владимир Градев, Рени Йотова, Любомир Терзиев. Откъси от страстните, чудни, мрачни, магични, бурни романтици четохме Никола Петров, аз, Димитър Калчев, Захари Захариев, Ивайло Динев, Цветелина Манова и Надежда Московска.

Второто събитие е свързано с националния празник на будителите – 24 май 2010 г. на Петия фестивал на българското образование в Националния дворец на културата. Организаторите от „Българска наука“ поканиха млади поети и Петър Чухов и Иван Христов за едно синкретично спояване на музика и поезия. Участниците бяха голяма част от поетите от Веселин Ханчев, но и не само: Лидия Кирилова, Надежда Московска, Ивайло Динев, Димитър Калчев, аз и Никола Петров.

Последното е организирано от самите поети от конкурса „Веселин Ханчев“ в „Алма Алтер“ – „Други места“ – автентичния поетичен глас, чут и озвучен от Другия. Текстовете, които се четяха, бяха действащите лица на „обектите“ с имена: Калин Петров, Никола Петров, аз, Дитмитър Калчев, Димитър Манолов, Захари Захариев, Ивайло Динев, Надежда Московска и Цветелина Манова. Макар това участие да е едно от най-важните за мен, то е след периода 2000-2010 г, на 27.04.2011 г и не би трябвало да се включва.

Може би едно от най-популяризираните и намерило най-широка публика събитие е „София: поетики“ с организатор Ясен Атанасов. Участвала съм на „Пролетното издание“ от 19 юни 2011 в двора на Националната художествена академия, „Международното издание“ от 27 август 2011 г в Борисовата градина, Езерото с лилиите с победител Стефан Иванов.

Интересна провокация за моето участие беше „АДdicted” с 12-часовото четене на Дантевия „Ад в предверието на Софийския Университет „Св. Климент Охридски“ „Яйцето“ в петък 13, късметлийското число за грешниците. Поезията, четена на “АДdicted”, беше публикувана в брой 3 на “Литературен вестник”. Визуалната среда беше аранжирана с откъси от: The Baby of Macon, The Cook The Thief His Wife & Her Lover, Barton Fink (1991), Death In The Seine, Jean Cocteau – Orphee (1950), Tabu (1931) – F.W. Murnau_Zape, The Cabinet Of Dr Caligari и др., с видео колаж на Никола Маринов с кадри от: Dancer In The Dark, Hanibal, What Dreams May Come, Eyes.Wide.Shut.1999, BattlestarGallactica и др. А музиката на Иван Христов и Петър Чухов озвучаваше деветте кръга на Ада.

Друго събитие, свързано с „Литературен вестник“ е публикуването на проекта „Куфарите на канона“ в брой 11, 2009 година и продължението в брой 17, 2009 година, които могат да се намерят и онлайн. Останалите литературни работилници, организирани от Камелия Спасова и Мария Калинова, са „Утопия I”, брой 20, състояла се в „The fridge” на 05 юни 2010 година, както и „Медуза“, брой 24, 2009 г..

Кои са трите най-ярки събития в този период? 

  • Юбилейното отбелязване на „Литературен вестник“ като идея за социална отговорност към най-автономната традиция на периодичния печат за култура и литература
  • Градските четения като непосредствена провокация към публиката откъм литературата
  • Двата нови романа „ Възвишение“ на Милен Русков и „Физика на тъгата“ на Георги Господинов

Били ли сте част от някакви литературни групи, кръгове общности – кои и кога?

Неформалната група „Други места“ – по-скоро като общност от разпадащи се индивиди, отколкото като подражаване на кръгове в характерни опозиции млади-класици.

Кои литературни практики смятате за ефективни при отварянето на литературата към нови публики и нови пространства?

Организиране на фестивали, флашмобове, синкретични и хибридни форми на изкуството. Невакуумиране на литературата от социалната ситуация, а напротив – с позиция и претенция за държавна субсидия. Подобно извоюването от полето на киното, за да може по-достъпно и с по-голяма степен на разпространение да достига до широката публика, но без изневеряване на принципите за усложняване  и спъване на рецепция за сметка на пиара и лесната консумация. Изкуство за самото изкуство, но с нови инструменти и техники, които позволяват навлизането на другото и разширяване на границите за това какво изобщо е изкуство.

Какво отличава литературата и литературните събития в периода 2000- 2010 г.?

Това, което отличава Канона от допълването на канона; това, което отличава сонета от свободния стих. Няма съществена разлика. Литературата е като топка в корема на Буда – приема различни форми, намира нови пространства и друго време за осъществяването си и това са тъкмо литературните събития. Възможността за постоянство и едновременно с това за настъпателна и последователна промяна, хармонично раздвижване и обогатяване на желанията да се твори.

Маргинализира ли се литературата?

Като участник на различни литературни събития, като магистрант по „Изкуства и съвременност на XX и XXIвек“, като поет със самодостатъчно его предполагам, че не само не се маргинализира, но и дава възможност всеки творец да постави допълваща сфера към центъра й. Дори и да има обратен етап, това би било само временно преобръщане на устоите, за да има един по-осъзнат целеустремен нагон към изкуството.

Какво е литературното събитие на бъдещето?

Заиграване между мистификации, намиране на нови ръкописи, фалшификации на документи с културологична стойност, бунт за авторското право.

Друг вариант – замислен общ проект в световен план между седемте вида изкуства.

Последен – моделиране на нови форми на книжното тяло и връщане към Античността.

Advertisements
Comments
  1. K.Tomov says:

    Една прекрасна дама с невероятен изказ. Който не прочете творбите й , само той няма да ги хареса !

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s